Wat is benchmarking?

Hoe staat je organisatie ervoor? Dat weet je aan de hand van resultaten. Maar soms is het ook goed om een breder vergelijk te maken. Door te leren en vergelijken hoe een ander bedrijf of organisatie het aanpakt.

Dat is precies waar benchmarking voor staat. Waarbij processen binnen een organisatie of afdeling worden onderzocht en vergeleken. Daardoor kun je deze meten, verbeteren en ook sturen als dit nodig is. Zo weet je dus precies of je op de goede weg bent in vergelijking met andere bedrijven binnen de branche of afdelingen binnen een eigen organisatie. Omdat er verschillende niveaus zijn waarop je benchmarking kunt toepassen. Je kunt benchmarking zo eenvoudig of volledig mogelijk als je zelf wilt toepassen.

Gedurende benchmarking stel je voortdurend vragen, gevolgd door een onderzoek waaruit bevindingen naar voren komen. Hoe presteert ons bedrijf en hoe doet onze markt het. Hoe doen wij het en hoe doen andere bedrijven het. Kunnen we daarvan leren en verbeteren?

Voordelen van benchmarking

Je kunt benchmarking zo groot en volledig maken als je zelf voor ogen hebt. Dat heeft voor je organisatie veel voordelen. Zo kun je bijsturen als dit nodig is omdat de branche er in een verhouding tot jouw organisatie beter voor staat of presteert. Daarbij kun je als er veranderd moet worden gemakkelijker motiveren aan werknemers binnen de organisatie waarom dat nodig is.

  • Je kunt sneller en tijdig bijsturen op marktveranderingen
  • Je kunt keuzes onderbouwen en verantwoorden aan personeel
  • Inzicht waarmee je eenvoudig op kosten kan besparen

Met Benchmarking heb je dus een waardevolle tool in handen waarmee je processen kunt verbeteren en kunt besparen op kosten. Daarnaast is kun je gemakkelijk achterliggende redenen motiveren aan medewerkers. Waardoor veranderingen makkelijker en snelle in de praktijk worden gebracht.