Weet jij als geen ander hoe je moet verkopen? Heb je verstand van de markt en hoe je die kennis kunt profiteren? Dan heb jij vast en zeker een gezond portie commercieel inzicht. In dit artikel vertellen we meer over wat commercieel inzicht precies inhoudt.
De term commercieel inzicht kom je tegenwoordig steeds vaker in vacatures tegen. Vrijwel alle bedrijven zijn op zoek naar commercieel talent. Een goed commercieel talent kan je als bedrijf namelijk veel opleveren. Maar het veelvuldige gebruik ervan schept ook verwarring. Want hoe ziet commercieel er binnen een bedrijf uit. Voor een supermarkt is dat natuurlijk heel anders dan voor een keukenwinkel of energiebedrijf dat contracten verkoopt. Het kan dus best wat verwarring scheppen voor de sollicitant of lezer.
Maar hier gaat het specifiek om commercieel inzicht en niet om een commercieel talent vinden. Daar vertel ik je dan ook meer over.
Wat zijn de competities van commercieel inzicht?
Je kunt commercieel inzicht indelen in een aantal competities. Deze competities zijn in de meeste branches hetzelfde. Je kunt bijvoorbeeld verkoopgesprekken voeren, kan aan de hand van inlevingsvermogen de klantbehoefte achterhalen en kunt overtuigend zijn als het om verkoop gaat. Maar dat zijn zeker niet alle competities van commercieel inzicht.
Sterker nog, de belangrijkste competitie van commercieel inzicht is misschien wel het onderhandelen en overtuigen. Tijdens zowel verkopen van producten of diensten tot het inkopen. Daarnaast ben je proactief, je weet de klant op een juiste manier te benaderen.
Natuurlijk ben je ook klantgericht. Je past je eenvoudig aan op je doelgroep en de situatie zoals deze is. Geen gedoe maar doelgericht. Dat is nu eenmaal verkopen.
Het begrip commercieel inzicht weerspiegeld zich dus niet vanuit slechts een enkele competitie maar is omvangrijker. Tegelijkertijd kun je niet alle competities bezitten en er moet dus altijd raakvlak zijn binnen de competities die je wel bezit.