Bovenaan de zoekresultaten. Dat is waar je wilt staan, toch? Tegenwoordig zoeken mensen alles op op het internet. De meeste klikken op de eerste en bovenste resultaten, wat betekent dat als je op die positie staat stijgen de bezoekers als een gek. Iets waar je concurrenten jaloers op zullen zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat jij dus deze positie bemachtigd? Ga aan de slag met zoekmachine optimalisatie!
Daarom is online vindbaarheid belangrijk
Je hebt een mooie webshop opgezet en een goed assortiment aan producten. Daar heeft veel tijd in gezeten en is heel hard aan gewerkt. Laat dit niet vergaan door je niet bezig te houden met SEO. Search Engine Optimization, ook wel SEO voor kort of gewoon zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Onder deze overkoepelende term vallen verschillende onderdelen waar je je mee bezig kan houden om jouw webshop nog beter online zichtbaar te maken. Wij hebben vier tips op een rijtje gezet waarmee je kan beginnen om jouw webshop bovenaan de resultaten te krijgen.
Met deze vier tips ga je als een speer
- Doe een zoekwoordenonderzoek
Voordat je iets gaat schrijven of doen, is het goed om te weten waar jouw doelgroep op zoekt én waar je op gevonden wilt worden. Door een uitgebreid zoekwoordenonderzoek te doen kom je te weten welke zoekwoorden je moet gebruiken op relevante pagina’s en voor welke onderwerpen je wellicht een nieuwe pagina moet aanmaken. - Schrijf voor de bezoeker
Vroeger kon je het zoekwoord oneindig vaak in de tekst stoppen, op deze manier kwam je bovenaan te staan in de zoekresultaten. Tegenwoordig werkt dit echt niet meer. De belangrijkst eis voor een tekst is dat het fijn leesbaar is en goed begrijpbaar voor de lezer. Heb je een vakspecifieke webshop, vaktermen zullen dan niet onbekend zijn en ook gebruikt worden in de tekst. Richt je je ook meer op mensen zonder vakinhoudelijke kennis? Dan kunnen vaktermen erg verwarrend zijn en averechts werken. - Maak gebruik van sterke meta titels en omschrijvingen
Het eerste wat mensen zien wanneer ze iets intypen op Google, zijn een titel en een korte beschrijving van een link. Deze meta titel en meta description, zoals die heten, geven jouw eerste indruk af en zorgen ervoor dat mensen wel of niet op jouw link klikken. Je kan ze zelf schrijven en aanpassen. Zorg voor een aantrekkelijke titel en omschrijving! - Zorg voor een gebruiksvriendelijke én mobielvriendelijk webshop
Zoals eerder genoemd, schrijf je de tekst voor jouw bezoekers. Dit is met het maken van jouw webshop ook. Bezoekers willen gemakkelijk door jouw webshop kunnen navigeren en de juiste informatie of producten vinden. Steeds meer en meer worden dingen opgezocht op mobiel. Hierbij is een mobielvriendelijke website erg belangrijk! Als je webshop niet fijn te gebruiken is op mobiel, dan haken deze mensen erg snel af, zonde.
Zoekmachine optimalisatie uitbesteden
Hoe zoekmachines precies werken is een geheim waar online marketeers zijn dag in dag uit mee bezig om ervoor te zorgen dat jij bovenaan komt. Je kan er ook voor kiezen als webshop eigenaar om dit uit te besteden aan een e-commerce bureau. Hypershop helpt je graag om een plan van aanpak te maken en te ondersteunen om jouw online zichtbaarheid te verbeteren.